zondag 15 november 2009

Observatie van een godsdienstmoment

Om het volgende godsdienst thema (Dozen – Tuin van Heden) aan te brengen, vertelt de juf vandaag een verhaaltje over Jules. De bekende pop in de kleuterklas. Voordat de juf het verhaal vertelt, polst ze even in de klas of de kinderen ook al eens verdrietig zijn geweest om hun huisdier. Er komt veel reactie van de kleuters, maar anders dan de juf verwacht had. Ze vonden het helemaal niet erg wanneer hun hond wegliep, want die was toch naar stout of beet… de juf liet de kleuters even vertellen en begon even later met haar verhaal.


Het verhaal gaat als volgt…( in het kort)


Jules ziet een mooi konijntje dat in zijn tuin zit. Hij is zo blij en neemt het mee naar binnen. Even later gaat de bel. Er staat een meisje voor de deur, maar ze is heel verdrietig. Ze is haar konijntje kwijt! Jules vertelt dat hij het gevonden heeft en geeft het terug aan het meisje. Ze is zo blij, want ze dacht dat haar konijntje dood was. Ze bedankt Jules en gaat weer naar huis, samen met haar konijntje. Hanna zegt nog vlug tegen Jules dat hij altijd welkom is om naar het konijntje te komen kijken.


Na het verhaal vraagt de juf wat ze van het verhaaltje vonden en of ze het nu erg zouden vinden. Ze praten er een beetje over. De kleuters zouden het nu wel erg vinden en zeker als hun huisdier dood zou gaan….

De 5 geboden op dit moment toegespitst.

1 Verken met de kinderen levensbeschouwelijke dimensie van het leven. (groei)
De kinderen leren omgaan met verdriet, de dood, het verlies van een huisdier. Hoe voelen we ons dan… Ze praten samen met hun klasgenootjes en de groep hierover.

2 Wek daarbij hun belangstelling voor elementen van christelijk geloven. (traditie)
Niet van toepassing tijdens dit godsdienstmoment.


3 Geef de kinderen kansen om zelf actief te leren, te verkennen, na te denken, te ontdekken…
De kleuters mogen eerst zelf zeggen hoe ze zich voelen bij hun huisdier.(nadenken) Dan vertelt de juf een verhaal en daarna mogen ze weer zich verwoorden.


4 Maak verscheidenheid binnen en buiten de klas zichtbaar en relevant voor het leren.
Niet iedereen in de klas was verdrietig om zijn huisdier. Hier hebben de andere kleuters of de juf niet negatief op gereageerd. Iedereen gaat anders om met zijn verdriet of zijn huisdier.


5 Bied de kinderen ruimte om hun eigenheid als mens en gelovige te vinden, te uiten, te beleven, te vieren ook.
De kleuters uiten zich tijdens het klasgesprek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten